Koniec prywatności - powitajmy ‘idealne dane’ od IBM Watson - 112it
Produkt został dodany do zapytania Produkt został dodany do zapytania.

Koniec prywatności - powitajmy idealne dane od IBM Watson

Co możemy zobaczyć patrząc w przyszłość? Świat niesamowitej wygody, niezliczonych możliwości marketingowych i całkowitego braku prywatności.


IBM Watson


IBM zaprezentował w trakcie zorganizowanej w San Francisco konferencji nowe możliwości systemu Watson – sztucznej inteligencji pozwalającej deweloperom na budowę mądrzejszych, "poznawczych" aplikacji.


Aby podkreślić futurystyczny ton wydarzenia, IBM zaprosił do udziału Petera Diamandisa, założyciela organizacji non-profit X Prize Foundation, która określana jest jako "katalizator korzyści ludzkości". Przykładem specyfiki działań Diamandisa są chociażby jego plany poszukiwania asteroidy, na której mogłyby być prowadzone prace wydobywania zasobów naturalnych. Według Diamandisa wartość jednej takiej asteroidy może wynosić prawie 5,5 bln dolarów.


Jednak jego wizyta na konferencji skupiona była na systemie Watson i podkreśleniu, że przy ilości produkowanych obecnie danych sztuczna inteligencja jest absolutną koniecznością. Watson i inne tego typu opcje są potrzebne, aby odkryć wzorce w olbrzymich zbiorach informacji i podejmować decyzję, które nie wyniknęłyby z używania tradycyjnego oprogramowania.


Big data przestaje być w tym momencie określeniem wystarczającym do opisu tak gigantycznej ilości danych.


Weźmy, na przykład, obrazy z nowych flot satelitów, na których można zobaczyć rzeczy o wymiarze 50 cm.


"Chcesz wiedzieć co robi twoja konkurencja w Chinach? Możesz to zobaczyć", powiedział Diamandis.


Chcesz przewidzieć jakie będą zyski danej firmy pod koniec kwartału? Policz ilość samochodów parkujących przed sklepem i rozmiar pakunków wynoszonych z niego przez klientów.


"Cóż, ty tego nie policzysz," powiedział, "ale Watson może to zrobić".


Z jednej strony to tylko fantazja, z drugiej – nie do końca. Tego typu dane są już zbierane, a IBM jak i główni rywale – Google i Microsoft, budują systemy sztucznej inteligencji, które pozwolą na tego typu analizy.


Zjawisko to wkracza także powoli w granice gospodarstw domowych. "Zbliżamy się do świata danych prawie idealnych", powiedział Diamandis, gdzie "idealne" oznacza, że wszystko co dzieje się w danym momencie jest rejestrowane i możliwe do wykorzystania.


Samochody poruszające się bez kierowców będą nieustannie monitorować otoczenie, rejestrując dane z prędkości 250MB na sekundę.

"Nigdy nie będziesz miał wypadku samochodowego nie wiedząc co tak naprawdę się stało", powiedział.


Można dodać do tego armię miniaturowych dronów fotografujących ulice, a problem braku wykrycia sprawców drobnych kradzieży zniknie.


"Jeśli myślałeś, że twoja prywatność nadal istnieje", podsumował, "pomyśl jeszcze raz".


Taka przyszłość nie brzmi ekscytująco? Istnieje wartość, która może stanowić przeciwwagę dla  zrzeknięcia się prywatności – całkowicie nowych świat pełnej wygody. Już teraz jesteśmy świadkami początku tej tendencji w formie około 100 aplikacji stworzonych przez deweloperów korzystających z kognitywnych API oferowanych przez Watson.


Jedna z nich, zaprezentowana w Los Angeles, to aplikacja hotelowego concierge’a jakiej do tej pory nie było na rynku. Aplikacja Ivy od Go Moment wykorzystuje naturalny język API Watson, aby zinterpretować otrzymywane polecenia. Jest ona pełna danych o wszystkim co wiąże się z danym hotelem i otaczającą go okolicą, łącznie z restauracjami, teatrami, kinami i wszystkimi innymi usługami.


Koniec z telefonami do recepcji i niekończącym się czekaniem na kogoś kto pojawi się u drzwi twojego pokoju. Chcesz kupić bilety na przedstawienie? Czekasz przy basenie na ręcznik i chłodzący napój? A może liczysz na rekomendacje restauracji? Zapytaj Ivy, a dostaniesz to czego oczekujesz. API Watsonsa pozwalają deweloperom na stworzenie ich własnej wersji rozwiązania Siri, z taką wiedzą dotyczącą otoczenia jaką zdecydują się wprowadzić do danego rozwiązania.


Według prezesa Go Moment, Raj Singh’a, aplikacja Ivy będzie dostępna dla 20 milionów gości hotelowych do końca tego roku. Hotele są zachwycone ponieważ goście otrzymują to czego chcą, a koszty pracy mogą zostać zmniejszone. W przypadku braku odpowiedzi na dane zapytanie jest ono przesyłane do odpowiedniego działu, bez kontaktu z recepcją. "Automatyzujemy dwa miesiące pracy każdego dnia", twierdzi Singh.


Inną usługą napędzaną przez Watson jest WayBlazer, bardziej zaawansowana wersja serwisu Expedia. Pozwala ona na wprowadzanie zapytań w naturalnym języku np. "jaki hotel będzie najlepszy na relaksujący długi weekend?" i udziela odpowiedzi bazując na budowanym z czasem profilu. Dane zasysane są z tysięcy źródeł, w tym z mediów społecznościowych, blogów, magazynów i gazet.


Prezes Felix Laboy użył aplikacji by zaaranżować  "weekend z przyjaciółkami" dla jednej z członkiń zarządu IBM, obejmujący wizytę w SPA, masaże i mnóstwo zakupów. Taka "interpretacja" wydała się być jednak nieco sprzeczna z panującą w Dolinie Krzemowej obsesją na punkcie zróżnicowania i równości, co zostało zaznaczone przez przedstawicielkę IBM, która życzyłaby sobie, aby w programie wyjazdu znalazło się nieco więcej działań innego typu.


Specjaliści zajmujący się marketingiem są kolejnym dużym celem dla systemu Watson, dlatego w Los Angeles znalazł się także były prezes Sun, Scott McNealy, który zaprezentował nową usługę – WayIn. Wykorzystuje ona możliwości Watson dotyczące rozpoznawania obrazu, dzięki czemu możliwe jest wyszukiwanie w mediach społecznościowych zdjęć danych produktów, nawet jeśli ich opisy nie określają tego co znajduje się na danej fotografii.


"Będziemy w stanie przyjąć do systemu i oznaczyć 200 milion zdjęć dziennie", powiedział. Będą mogły być one filtrowane według wielu cech charakterystycznych. "Bez Watsona byłoby to niemożliwe."


 

Obecności McNealy’ego była bardzo adekwatna do okazji – to on już dziesięć lat temu wypowiedział znaczące zdanie: "Nie ma już prywatności, pogódźcie się z tym."



Wczytaj inny kod


 

Back to Top